N O V A I M
  • Welkom
  • Klanten
  • Tegeltjes
  • Wandelstokken
    • Boek: Essentie van programmamanagement voor opdrachtgevers
    • Whitepapers
    • Templates
  • Contact

Blogs, artikelen en meer

Wie wil er ½ miljard verdienen – elk jaar opnieuw?

1/31/2018

2 Comments

 
​Het onderwerp gezondheidszorg in Nederland is “hot”. Met een vergrijzende bevolking en toenemende kosten voelen velen een uitdaging om initiatieven te ontwikkelen om “de zorg ook in de toekomst betaalbaar te houden”. Daarnaast zijn er enorm veel technologische innovaties, die nieuwe vormen van zorg mogelijk maken. In de interactie tussen zorgvragers (patiënten) en zorgverleners verandert veel, door de toegenomen digitale wereld waar we in leven.
 
Veel wordt top-down aangevlogen: in Nederland zijn er enorm veel visies, experimenten, initiatieven, belangenverenigingen, overleggen, adviezen. En vaak staat de focus op geld, controle, beheersing en administratief systeem centraal.
 
Daar kun je ook anders naar kijken: we gaan net doen alsof alle mensen in de zorg (artsen, verpleegkundigen, thuiszorgmedewerkers ect. etc.) elke dag hun stinkende best doen om de meest fantastische zorg te leveren die mogelijk is. We gaan uit van vertrouwen, het grootste deel van hun tijd besteden ze aan het leveren van zorg. En natuurlijk, beetje administratie en verantwoording hoort erbij. Maar wat zou er gebeuren, als vertrouwen het uitgangspunt is?
 
En als we het dan samen duur vinden, dan kun je aan die mensen die er elke dag aan werken, ook vragen hoe zij denken dat je geld kunt besparen. En niet verrassend is het antwoord dan “sturen op kwaliteit”. En dat lijkt tegenstrijdig, want door te sturen op kwaliteit, wordt het duurder toch? Nee. Sturen op verhoging van de kwaliteit verlaagt de kosten. Het is goedkoper om het in één keer goed te doen; niks is zo duur als herstelwerk. De extra kosten van het in één keer goed doen zijn namelijk vele malen lager t.o.v. de niet gemaakte kosten van het opnieuw moeten doen.
 
Een voorbeeld, bijgaande casebeschrijving. Sturen op kwaliteit leidt tot betere zorg en bespaart jaarlijks ½ miljard euro.  
Casebeschrijving Asten's Model
2 Comments

    ArchieF

    Augustus 2019
    Maart 2019
    Januari 2018
    September 2017
    Mei 2017

Doorzoek de gehele site met vrije tekst:
  • Welkom
  • Klanten
  • Tegeltjes
  • Wandelstokken
    • Boek: Essentie van programmamanagement voor opdrachtgevers
    • Whitepapers
    • Templates
  • Contact