Projecten en programma's verlopen zelden op de manier zoals vooraf bedacht. De omstandigheden zijn in onze moderne wereld gewoonweg te veranderlijk. Een open deur natuurlijk. En toch is stevige, tussentijdse reflectie op het project of programma met de belanghebbenden nog zeker geen gemeengoed in de praktijk van veel organisaties. Hoewel de theorieboeken vol staan van het belang van regelmatige reviews en evaluaties op het verloop van projecten en programma’s: wij zien dit in de praktijk nog maar weinig goed gebeuren. Vaak wordt de tijd er niet voor genomen en daarmee blijven veel lessen liggen.
Daar is dus nog een hele wereld in te winnen en daar dragen we graag aan bij. Mede daarom hebben we een handige review ontwikkeld waarmee je op een snelle en doeltreffende manier in kaart brengt welke beelden betrokkenen hebben bij een specifiek project of programma én wat verbeterpunten zijn voor de uitvoering ervan. Zo’n review geeft ook leerpunten voor een volgend project of programma en voor het ontwikkelen van project- en programmamanagement breder in een organisatie.
1 Comment
Natuurlijk is niet ieder project hetzelfde. Projecten verschillen in doelstelling, omvang, complexiteit en vele andere facetten. En toch is het mogelijk om ieder project in 6 werkdagen te reviewen, en zo de juiste interventies te bepalen om het weer vlot te trekken. Waarom? Omdat projecten altijd om dezelfde 5 redenen wel of niet lukken. Die wetenschap vooraf geeft focus. Lees meer daarover hier.
Daarnaast hanteert NOVAIM een vaste aanpak om projecten in 6 werkdagen te kunnen reviewen. Om dit mogelijk te maken, hanteert NOVAIM onder andere een online scan, die in korte tijd veel inzicht en informatie geeft. Lees meer daarover hier. Natuurlijk werkt een vaste doorlooptijd alleen bij wederzijdse beschikbaarheid in agenda’s, ook van medewerkers van de klant die bij de review betrokken moeten zijn. Aan het begin van de uitvoering van de projectreview kunnen alle afspraken worden gepland. Lees verder over de aanpak in meer detail. Reden nummer 1 waarom programma's en projecten niet lukken. We zijn het met elkaar niet eens, waarom we dit doen. Oppervlakkig geformuleerd, natuurlijk wel. Iedereen wil klanttevredenheid verhogen. Kosten verlagen. Maar één tandje dieper geformuleerd, zitten er delta's in het waarom. En als je niet precies genoeg weet waarom je een project of programma doet, kun je geen richting geven. En zonder richting, kom je er niet.
Communicatie is daarbij zeer wezenlijk. Als mensen in een organisatie begrijpen waarom het nodig is, zijn ze meer genegen om te helpen. Te helpen dat de verandering slaagt, inclusief alle minder leuke kanten aan veranderen (extra werk, aanpassen) die het zo lastig maken.. Leuk inspirerend filmpje, "people don't buy what you do, they buy why you do it". |