In het voorjaar van 2019 was er een mooie sessie over kwaliteitsbewaking in programma's, georganiseerd door het netwerk PGM Open (zie www.pgmopen.nl).
In bijgaand artikel staat kort de inhoud weergegeven van die avond.
1 Comment
De moeilijkheid zit 'm natuurlijk niet in bedenken dat dit nuttig en nodig is. De moeilijkheid zit 'm in het doen - en goed doen. Doorvragen, doorvragen, doorvragen tot helder is wat het echte issue (knelpunt) is. Dan de knoop doorhakken.
Het onderwerp gezondheidszorg in Nederland is “hot”. Met een vergrijzende bevolking en toenemende kosten voelen velen een uitdaging om initiatieven te ontwikkelen om “de zorg ook in de toekomst betaalbaar te houden”. Daarnaast zijn er enorm veel technologische innovaties, die nieuwe vormen van zorg mogelijk maken. In de interactie tussen zorgvragers (patiënten) en zorgverleners verandert veel, door de toegenomen digitale wereld waar we in leven.
Veel wordt top-down aangevlogen: in Nederland zijn er enorm veel visies, experimenten, initiatieven, belangenverenigingen, overleggen, adviezen. En vaak staat de focus op geld, controle, beheersing en administratief systeem centraal. Daar kun je ook anders naar kijken: we gaan net doen alsof alle mensen in de zorg (artsen, verpleegkundigen, thuiszorgmedewerkers ect. etc.) elke dag hun stinkende best doen om de meest fantastische zorg te leveren die mogelijk is. We gaan uit van vertrouwen, het grootste deel van hun tijd besteden ze aan het leveren van zorg. En natuurlijk, beetje administratie en verantwoording hoort erbij. Maar wat zou er gebeuren, als vertrouwen het uitgangspunt is? En als we het dan samen duur vinden, dan kun je aan die mensen die er elke dag aan werken, ook vragen hoe zij denken dat je geld kunt besparen. En niet verrassend is het antwoord dan “sturen op kwaliteit”. En dat lijkt tegenstrijdig, want door te sturen op kwaliteit, wordt het duurder toch? Nee. Sturen op verhoging van de kwaliteit verlaagt de kosten. Het is goedkoper om het in één keer goed te doen; niks is zo duur als herstelwerk. De extra kosten van het in één keer goed doen zijn namelijk vele malen lager t.o.v. de niet gemaakte kosten van het opnieuw moeten doen. Een voorbeeld, bijgaande casebeschrijving. Sturen op kwaliteit leidt tot betere zorg en bespaart jaarlijks ½ miljard euro. Projecten en programma's verlopen zelden op de manier zoals vooraf bedacht. De omstandigheden zijn in onze moderne wereld gewoonweg te veranderlijk. Een open deur natuurlijk. En toch is stevige, tussentijdse reflectie op het project of programma met de belanghebbenden nog zeker geen gemeengoed in de praktijk van veel organisaties. Hoewel de theorieboeken vol staan van het belang van regelmatige reviews en evaluaties op het verloop van projecten en programma’s: wij zien dit in de praktijk nog maar weinig goed gebeuren. Vaak wordt de tijd er niet voor genomen en daarmee blijven veel lessen liggen.
Daar is dus nog een hele wereld in te winnen en daar dragen we graag aan bij. Mede daarom hebben we een handige review ontwikkeld waarmee je op een snelle en doeltreffende manier in kaart brengt welke beelden betrokkenen hebben bij een specifiek project of programma én wat verbeterpunten zijn voor de uitvoering ervan. Zo’n review geeft ook leerpunten voor een volgend project of programma en voor het ontwikkelen van project- en programmamanagement breder in een organisatie. |